انجام پایان نامه دامپزشکی

انجام پایان نامه دامپزشکی

دامپزشکی علم شناخت بیماریهای دامی اعم از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان یا بیماریهای خاص دام، پیشگیری از بیماری ها، معالجه بیماریها و همچنین علم تغذیه انسان و دام می باشد. در نشریه سازمان بهداشت جهانی آمده است هدف نهایی دامپزشکی درمان حیوانات نیست بلکه دقیقا تامین مواد غذایی و بهداشت انسان می باشد. چرا که با واکسیناسیون دامها میتوان از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد و بر میزان فرآورده های دامی افزود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم را برای جیره غذایی انسانی تامین نمود. موادی که مقاومت انسانها بخصوص کودکان را در مقابل کلیه بیماریها، افزایش می دهد و نه تنها باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه های درمانی می شود. بلکه جامعه ای سالم و فعال بوجود خواهد آورد.

رشته دامپزشکی یکی از رشته های دانشگاه در مقطع کاردانی و دکترای عمومی می باشد که در زیر به توضیح هر کدام می پردازیم:

کاردانی دامپزشکی

هدف از این دوره تربیت افراد کارآمدی است که با راهنمایی و نظارت علمی دکتر دامپزشک بتوانند در امر کنترل بیماریهای دامی با بیماریهای مشترک انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد خوراکی با منشاء دامی به فعالیت بپردازند. همکاری در پیشگیری و ریشه کنی بیماریهای دامی یا بیماریهای مشترک انسان و دام، کنترل بهداشتی مواد خوراکی با منشاء دامی در آزمایشگاهها و کشتارگاهها در آزمایشگاههای دانشکده ها، آموزشکده های دامپزشکی.سازمانهای تحقیقاتی ذیربط، مدیریت فنی و ارائه فنی در حد تکنسین در بخشهای استانهای کشور از قابلیتهای فارغ التحصیلان این دوره می باشد.

دکتری دامپزشکی

هدف از این دوره تربیت دامپزشکان ورزیده در زمینه پیشگیری، ریشه کنی، درمان بیماریهای دامی، تامین بهداشت عمومی از طریق کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد غذایی با منشاء دامی است. تشخیص، پیشگیری، ریشه کنی و درمان بیماریهای دامی در دامداریهای سنتی و صنعتی، مدیریت واحدهای دامپزشکی، برنامه ریزی و تحقیق پیرامون معضلات دامپزشکی، مبارزه با بیماریهای مشترک، تدریس و تحقیق در دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی و پژوهش در موسسات تحقیقاتی از قابلیتهای فارغ التحصیلان این دوره می باشد.

دوره دکتری دامپزشکی شامل دو مرحله به شرح ذیل می باشد:

۱-مرحله پیش درمانگاهی که شامل دروس عمومی، اصلی و تخصصی است. ۲- مرحله درمانگاهی که شامل دروس گروه درمانگاهی اعم از کارآموزی، انترنی و پایان نامه می باشد. دانشجویان پس از اتمام مرحله اول و موفقیت در آزمون جامع پیش درمانگاهی وارد مرحله دوم خواهند شد و پس از مرحله دوم و گذراندن کارآموزی در نهایت طرح پژوهشی خود را اجرا کرده و فارغ التحصیل می شوند.

مهارت ها و توانایی های لازم داوطلبان

یک دامپزشک باید به زیست شناسی علاقمند بوده، به زبان انگلیسی تسلط داشته و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد. چون بیمار او نمی تواند درد خود را بیان کند و دامپزشک باید خود موفق به شناخت بیماری گردد.

طول دوره ، شكل نظام ومقاطع ادامه تحصيل

طول دوره کاردانی دامپزشکی در دانشگاه ۲ سال و در مقطع دکتری حداقل ۵/۵ سال و بطور متوسط ۶ سال است. فارغ التحصیل دوره کاردانی رشته دامپزشکی می توانید در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی به تحصيلات خود ادامه دهند.و همچنین فارغ التحصیل دوره دکتری دامپزشکی می تواند در یکی از رشته های ذیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی به تحصیلات خود ادامه دهد.

قابلیتهای فارغ التحصیلان و موقعیتهای شغلی

فارغ التحصیلان دامپزشکی می توانند در مراکز مختلفی از جمله سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقات و تولید واکسن رازی، شرکتهای تولید دارو و فرآورده های دامی، شرکتهای تولید مواد غذایی با فرآورده های دامی، واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی و آزمایشگاههای تشخیص بیماریهای دامی و بیماریهای انسانی فعالیت بکنند. تشخیص، پیشگیری، ریشه کنی و درمان بیماریهای دامی در دامداریهای سنتی و صنعتی، مدیریت واحدهای دامپزشکی، برنامه ریزی و تحقیق پیرامون معضلات دامپزشکی، مبارزه با بیماریهای مشترک، تحقیق و تدریس در دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی و پژوهش در موسسات تحقیقاتی از کاردانی و مهارت دانشجویان این رشته می باشد.

انجام پایان نامه دامپزشکی

پایان نامه دامپزشکی

آنچه باید از رشته “پایان نامه دامپزشکی” بدانید :

امروزه در دنیا علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است، هنوز هم مسأله غذا از نظر اجتماعی و اقتصادی در درجه اول اهمیت قرار دارد و به عنوان یک مسأله استراتژیک مطرح است. به طوری که موقعیت یک کشور را با سطح و نوع غذای مردم آن کشور محک می‌زنند. بدون شک در میان مواد غذایی آنچه بسیار اهمیت دارد و جزولاینفک مواد غذایی روزانه است، پروتئین حیوانی است که از طریق دام تهیه می‌شود.

مشاوره انجام پایان نامه دامپزشکی

یک‌ دامپزشک‌ باید به‌ زیست‌شناسی‌ علاقه‌مند بوده‌، به‌ زبان‌ انگلیسی‌ تسلط‌ داشته‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ بالایی‌ داشته‌ باشد. چون‌ بیمار او نمی‌تواند درد خود را بیان‌ کند و دامپزشک‌ باید خود موفق‌ به‌ شناخت‌ بیماری‌ گردد. بدون‌ شک‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید از سلامت‌ جسمانی‌ نیز برخوردار باشد اما قدرت‌ بدنی‌ در همه‌ بخش‌های‌ دامپزشکی‌ مطرح‌ نیست‌.

دانشجویان مقطع ارشد رشته دامپزشکی می بایست پس از انمام دوره تحصیل , جهت انجام پایان نامه دامپزشکی اقدام کنند . اولین گام انتخاب موضوع پایان نامه دامپزشکی می باشد که با توجه به علایق دانشجو انتخاب می شود . پس از انتخاب موضوع نوبت به آماده سازی پروپوزال دامپزشکی می رسد که بسیار حساس بوده و به انتخاب استاد راهنما تائید یا رد میشود.

انجام پایان نامه دامپزشکی

حال دانشجو نیاز به مشاوره پایان نامه دامپزشکی دارد تا به بهترین نحو ممکن پروپوزال را به پایان نامه ای با ارزش تبدیل نماید . در طی این مدت دانشجو باید کلیه منابع معتبری که میتوانند وی را جهت رسیدن به هدف یاری نمایند ، تهیه کند ، حال به صورت کتاب و جزوه و مقاله و یا دانلود پایان نامه دامپزشکی که قبلاً‌ در این زمینه انجام شده است . در نهایت کاری که آماده خواهد شد یک پایان نامه ارشد دامپزشکی بوده که می تواند علاوه بر افزایش بار علمی خود داتشجو ، منبع معتبری برای بسط و گسترش علم مدیریت بازرگانی گردد .