انجام پایان نامه پزشکی

انجام پایان نامه پزشکی

انجام پایان نامه پزشکی

پایان نامه پزشکی

آنچه باید از رشته “پایان نامه علوم پزشکی” بدانید :

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی‌، شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است .دوره علوم پایه دوره علوم پایه پزشکی 5 ترم تحصیلی است که با اتمام آن،‌ دانشجویان مجاز به . به دوره بعدی(فیزیوپاتولوژی) هستند و پیش از . به دوره بعدی،‌ امتحان جامع علوم پایه پزشکی از تمام دانشجویان به طور سراسری و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل می‌آید و قبول‌شدگان،‌مجاز به . به دوره فیزیوپاتولوژی خواهند بود.

تصور بسیاری از داوطلبان . به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقه‌مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که . به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته‌ دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد؛ یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه‌مند نباشد و تنها برای عنوان “دکتری” وارد این رشته شده باشد، حتی نمی‌تواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته‌های دیگر، طولانی‌تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس‌های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواری را مطالعه کند.

موقعیت شغلی پزشکی در ایران :

مروزه از گوشه و کنار می‌شنویم که برای فارغ‌التحصیلان پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از سوی دیگر فارغ‌التحصیل پزشکی حتماً نباید در مطب بنشیند و نسخه بنویسد، بلکه در زمینه پزشکی شغل‌های مختلفی هست که می‌توان انجام داد. برای مثال زمینه‌های تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد. امّا متأسفانه تعداد فارغ‌التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار انگشت‌شمار است.

رشته پزشکی یکی از رشته های علوم پزشکی در مقطع دکتری عمومی (حرفه ای) در دانشگاه می باشد. که هدف آن تربیت پزشکان و متخصصان آشنا به مسائل عمده بهداشت و درمان می باشد.

برنامه دوره دکتری عمومی پزشکی در دانشگاه شامل درسهای عمومی و مراحلی به شرح زیر میباشد

* مرحله اول – علوم پایه

* مرحله دوم – نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی

* مرحله سوم – کارآموزی بالینی

*مرحله چهارم – کارورزی

مرحله اول – علوم پایه:

طول این دوره ۲ سال است. که در پایان این دوره، دانشجو در آزمون (امتحان جامع علوم پایه) شامل کلیه دروس این دوره شرکت می کند و در صورت موفقیت، به دوره بعدی راه می یابد. هر دانشجو حداکثر دو بار می تواند در این آزمون شرکت کند. شرط شرکت در امتحان جامع علوم پایه، قبولی در کلیه درسهای مرحله اول (درسهای علوم پایه و درسهای عمومی) است.

مرحله دوم – فیزیوپاتولوژی : طول این دوره ۶ ماه است در این دوره دانشجو موظف است درسهای نشانه شناسی، فیزیوپاتولوژی، پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی را با موفقیت بگذراند و طی آن دانشجو ضمن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، با مکانیزم بیماریها و عوامل موثر در آنها به طریق تحلیل گرانه آشنا میشود و نشانه های بیماریها و تشخیص و درمان آنها را یاد می گیرد. قبول در کلیه درسهای مرحله دوم، شرط . به دوره بالینی است.

مرحله سوم- کارآموزی بالینی:

طول این دوره ۲۰ ماه است و شامل آموزش مراقبتهای بهداشتی- درمانی سرپایی در درمانگاههای بیمارستانها و مراکز عرضه خدمات بهداشتی درمانی کشور، آموزش بر بالین بیماران بستری و درسهای نظری است. در طول دوره کارآموزی گذراندن سه هفته کارآموزی بهداشت و دوره های داخلی جراحی، کودکان، زنان و زایمان، چشم، گوش و حلق و بینی روانپزشکی، رادیولوژی و پوست برای کلیه دانشجویان الزامی است. و هدف از این دوره شناخت آثار و علائم بیماریها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و بدست آوردن توانایی های لازم در به کاربردن اندیشه، استدلال و نتیجه گیری سریع، به منظور برخورد منطقی و صحیح یابی و طراحی عملیات پیشگیری و درمانی است.

مرحله چهارم – کارورزی :

کارورزی بالینی: طول این دوره ۱۸ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقویت قدرت تصمیم گیری، افزایش اتکاء به نفس و تکمیل پرورش اندیشه از طریق رویارویی مستقیم کار ورز با مسائل بهداشتی، درمانی و تقبل مسئوولیت مستقیم امور بهداشتی، درمانی است.

کارورزی: دانشجویان قبل از شروع مرحله کارورزی، در کنکور کارورزی که شامل کلیاتی از دروس پایه و اصلی و عمومی فیزیوپاتولوژی و علوم بالینی است و به طور سراسری برگزار می شود ، شرکت می کنند چون گذراندن موفقیت آمیز این آزمون برای راه یابی به دوره کارورزی ضروری است. در مرحله کارورزی، گذراندن دوره های اعصاب، عفونی، قلب، پوست و بیهوشی و اورژانس برای کارورزان الزامی است و در پایان دوران تحصیلی، دانشجویان دوره دکتری عمومی پزشکی موظفند پس از انجام کلیه واحدها از پایان نامه خود دفاع نمایند.

طول دوره، شكل نظام و مقاطع ادامه تحصيل:

حداکثر مدت مجاز تحصیلی در دوره دکتری عمومی پزشکی ۱۰ سال می باشد.که ۵ سال اول به طی مراحل اول و دوم آموزش پزشکی و ۵ سال باقیمانده به طی مراحل سوم و چهارم آن اختصاص دارد. فارغ التحصیلان دوره دکتری عمومی پزشکی(M.D) می توانند در مقاطع ،دکتری Ph.D ، دکتری تخصصی ph.D ، آموزش تکمیلی تخصصی پزشکی (فلوشیپ) و آموزش فوق تخصصی پزشکی به تحصیل ادامه دهند.

مقاطع و دوره های مختلف آموزشی رشته تحصیلی پزشکی در دانشگاه :

دوره دکتری عمومی ( M.D ) : دانشجو پس از پذیرفته شدن در آزمون .ی در رشته پزشکی و گذراندن دروس عمومی، علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی و دفاع از پایان نامه خود با موفقیت در دانشگاه، قادر به اخذ مدرک دکترای عمومی پزشکی خواهد شد.

دوره دکترای Ph.D : این دوره بالاترین مقطع تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک می انجامد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیتهای پژوهش و آموزش است. محور اصلی فعالیتهای دوره دکترای Ph.D پژوهش و کسب تبحر در یک رشته خاص علمی است دوره دکترای Ph.D به دو مرحله آموزش و پژوهش تقسیم می شود. مرحله آموزش از زمان پذیرفته شدن دانشجو در امتحان .ی آغاز و به امتحان جامع ختم می شود. مرحله پژوهش پس از مرحله آموزشی آغاز و با تدوین رساله و دفاع از آن پایان می پذیرد.

شرایط . به دوره دکتری Ph.D عبارتست از:

* داشتن شرایط عمومی . به آموزش عالی

* داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس)یا دکتری حرفه ای با بالاتر، متناسب با رشته تحصیلی مورد تقاضا۔

* موفقیت در امتحان یکی از زبانهای خارجی

شرط شرکت در آزمون مقطع دکتری Ph.D  کسب نمرات ذیل در یکی از آزمونهای زبان انگلیسی می باشد:

MCHE    حداقل نمره ۵۰

TOEFL    حداقل نمره ۴۸۰

IELTS      حداقل نمره ۵

MaELAB  حداقل نمره ۷۰

*قبولی در امتحانات اختصاصی . به دوره دکتری Ph.D

دوره دستیاری بالینی پزشکی: دوره دستیاری رشته های تخصصی بالینی یکی از مقاطع تحصیلات عالی دانشگاهی (Academic) است که متقاضیان واجد شرایط با داشتن مدرک دکترای پزشکی عمومی (M.D)پس از موفقیت در امتحان پذیرش و دستیاری و گذراندن دوره های آموزشی تئوری و عملی و قبولی در امتحانات لازمه (تکوینی و نهایی) موفق به اخذ مدرک تحصیلی در رشته مربوط می گردند. هدف از دوره دستیاری، تربیت پزشک متخصص و متعهد در رشته های مورد نیاز کشور جهت کسب مهارتهای نظری و عملی، آموزش پزشکی، تصمیم و گسترش بهداشت در جامعه، امور درمانی و انجام فعالیتهای پژوهشی در راستای پیشبرد دانش پزشکی است.

دانشنامه تخصصی (بورد): به منظور سنجش آگاهیها و مهارتهای فارغ التحصیلان رشته های تخصصی ( دارندگان گواهینامه تخصصی ) دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، هر ساله در سطح کشوری و توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی امتحانات دانشنامه تخصصی در یک نوبت و در دو تست کتبی و شفاهی برگزار می گردد. دارندگان گواهینامه تخصصی (فارغ التحصیلان مراکز آموزش پزشکی و تخصصی) می توانند جهت اخذ مدرک دانشنامه تخصصی (بورد) در امتحان مربوطه شرکت کنند.

دوره تکمیلی تخصصی (فلوشيپ) : هدف از برقراری دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشيپ)افزایش مهارت های عملی و دانش نظری پزشکان متخصص در راستای ارتقاء کیفیت خدمات تخصصی و آموزش پزشکی و نیز دستیابی به آخرین یافته های علمی پزشکی می باشد. متقاضیان واجد شرایط با داشتن مدرک دانشنامه تخصصی پزشکی و گذراندن مراحل ذیل به اخذ گواهی تکمیل تخصصی نایل می شوند: * پذیرش در آزمون .ی تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)

*پذیرش در آزمون .ی تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)

* موفقیت در طی دوره آموزشی( علمی و عملی)مصوب در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مورد تائید دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی

* اعلام موفقیت در اتمام دوره آموزش تکمیلی تخصصی توسط بخش آموزش دهنده.

دوره فوق تخصصی پزشکی : هدف از برقراری این دوره،تربیت پزشک فوق تخصصی مورد نیاز کشور به منظور ارتقاء سطح علمی آموزشی ،پژوهش و خدمات پزشکی و نیز دستیابی به آخرین یافته های پزشکی می باشد.

دوره فوق تخصصی پزشکی بالینی ، بالاترین مقطع تحصیلات دانشگاهی پزشکی است.متقاضیان واجد شرایط پس از موفقیت در آزمون پذیرش دستیار (کتبی و شفاهی ) و گذراندن دوره آموزش علمی و عملی مصوب ،در یکی از مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با دفاع و تایید رساله و موفقیت در آزمون نهایی به اخذ دانشنامه فوق تخصصی نایل می گردند.

قابلیت های فارغ التحصیلان و موقعیت های شغلی

فارغ التحصیل دوره دکتری عمومی رشته پزشکی از خصوصیات زیر برخوردار است:

*از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی کشور به قدر کافی برخوردار است.

*قابلیت علمی و عملی کافی در تشخیص بیماریها و ارجاع بیماران به سطوح بالا تر بهداشتی و درمانی کشور و شرکت در برنامه های پیشگیری و بهداشت عمومی را دارا می باشد.

*قادر به استفاده از آخرین منابع علمی و بهره گیری از اطلاعات جدید کار خود می باشد.

  1. پایان نامه میکروب شناسی
  2. پایان نامه بهداشت

دانشجویان مقطع ارشد رشته پزشکی می بایست پس از انمام دوره تحصیل , جهت انجام پایان نامه پزشکی اقدام کنند . اولین گام انتخاب موضوع پایان نامه پزشکی می باشد که با توجه به علایق دانشجو انتخاب می شود . پس از انتخاب موضوع نوبت به آماده سازی پروپوزال پزشکی می رسد که بسیار حساس بوده و به انتخاب استاد راهنما تائید یا رد میشود . حال دانشجو نیاز به مشاوره پایان نامه پزشکی دارد تا به بهترین نحو ممکن پروپوزال را به پایان نامه ای با ارزش تبدیل نماید . در طی این مدت دانشجو باید کلیه منابع معتبری که میتوانند وی را جهت رسیدن به هدف یاری نمایند ، تهیه کند ، حال به صورت کتاب و جزوه و مقاله و یا دانلود پایان نامه پزشکی که قبلاً‌ در این زمینه انجام شده است . در نهایت کاری که آماده خواهد شد یک پایان نامه ارشد پزشکی بوده که می تواند علاوه بر افزایش بار علمی خود داتشجو ، منبع معتبری برای بسط و گسترش علم مدیریت بازرگانی گردد .